Alt lyset vi ikke ser

Alt lyset vi ikke ser

Alt lyset vi ikke ser er en skikkelig tykk roman. Her har du dagevis med hygge foran deg, om du ikke er som meg da. Noen ganger lever jeg meg helt inn i fortellingen og klarer nesten ikke å stoppe før jeg har lest ferdig. Slik var det med denne boken. Jeg glemte nesten å spise, så oppslukt ble jeg. Godt jeg begynte lesingen i en helg!

Alt lyset vi ikke ser er skrevet av Anthony Doerr. Boken er ganske ny, den utkom nemlig i år. Siden den hadde blitt så populær og fått så mange positive omtaler, bestemte jeg meg for at jeg også måtte lese den. Det angrer jeg ikke på.

Romanen "Alt lyset vi ikke ser"

Romanen handler om to barn som får skjebnene knyttet sammen av andre verdenskrig. Lille Marie-Laure vokser opp i Paris sammen med sin far. Marie-Laure er blind, men faren som har ansvaret for alle nøklene på det naturhistoriske museet, har bygget opp en miniatyrversjon av nabolaget deres. I løpet av krigen må de flykte til en kystby og med seg har de kanskje en veldig verdifull juvel som tyskerne gjerne vil ha tak i.

Det andre barnet er Werner. Han er et teknisk geni som vokser opp på et barnehjem i Tyskland. Siden han er så flink med alt som er teknisk, havner han i den tyske hæren og ender opp i samme kystby som Marie-Laure og hennes far.

Historien er utrolig vakkert skrevet og det var veldig vanskelig å legge denne boken fra seg. Jeg anbefaler den til kundene i bokhandelen. De fleste av dem blir like begeistret som meg!

Leave a Reply

